"Varsovia Football System" to wewnętrzny system szkolenia piłki nożnej w UKS Varsovia. Ujednolica on standardy treningowe w różnych grupach wiekowych w naszym klubie. Jednym z najistotniejszych elementów szkolenia piłkarskiego jest trening. Struktura jednostki treningowej według
"Varsovia Football System U-10" wygląda następująco:


1 Zabawa ożywiająca
2 Koordynacja
3 Ćwiczenia oswajające z piłką
4 Gra 1x1
5 Gra zadaniowa
6 Ćwiczenia techniczno–taktyczne
7 Mała gra
8 Gra szkolna
9 Konkursy stałych fragmentów gry

W naszym filmie przedstawiamy wybrane środki treningowe jakie stosujemy podczas zajęć z dziećmi do 10 roku życia.

Adam Kucharczyk - trener koordynator UKS Varsovia


U-10: ZABAWA OŻYWIAJĄCA

Na początku treningu, w celu pobudzenia organizmu do wysiłku, stosujemy zabawy ożywiające. Taka forma rozpoczynania zajęć powoduje, że dzieci chętnie przystępują do treningów i są bardziej zmotywowane do dalszych ćwiczeń. Zabawy ruchowe rozwijają zdolności koordynacyjne takie jak: orientacja przestrzenna i szybkość reakcji.
Zabawy ożywiające z piłką są dobrą formą nauki elementów technicznych takich jak: prowadzenia, zwody, podania i przyjęcia.
  • ZABAWA BIEŻNA BEZ PIŁKI
    • Berek "Zaczarowany"
    • Berek "Czwarty dzieli"
    • Berek "Łączony"
    • Berek "Słoń"
    • Berek "Ranny"
  • ZABAWA BIEŻNA Z PIŁKĄ
    • Berek "Piłkarski"
    • Berek "Trzeci dzieli"
    • Berek "Tyłem"
    • Berek "Bokiem"
    • Berek "Zaczarowany z piłką"

U-10: ĆWICZENIA OSWAJAJĄCE Z PIŁKĄ

Głównym założeniem ćwiczeń oswajających jest jak najczęstszy kontakt zawodnika
z piłką. Pomaga to w osiągnięciu wyższego poziomu techniki specjalnej: prowadzenia, przyjęcia i zwodów. Gdy piłka "nie ucieka" i "klei się do nogi" stanowi to bardzo ważny atut w rywalizacji z przeciwnikami podczas meczu. Ważne jest, aby podczas wykonywania indywidualnych ćwiczeń z piłką, zawodnik używał obu nóg.
Przykładowe środki treningowe jakie stosujemy to: żonglerka / ćwiczenia w miejscu / wyścigi w rzędach / zabawy bieżne z piłką.
  • ĆWICZENIA OSWAJAJĄCE
    W MIEJSCU
  • WYŚCIG W RZĘDACH
    • Prowadzenie piłki
      • slalomem
      • z okrążaniem pachołków 360° wewn./zewn. częścią stopy
      • po linii łamanej
    • Prowadzenie dwóch piłek slalomem
  • ĆWICZENIA ŻONGLERKI
    • Od ziemi
    • Z klaskaniem
    • Z przekładaniem wokół bioder
    • Z obrotem 360°
    • Małymi piłkami
  • ZABAWA BIEŻNA Z PIŁKĄ
    • Berek "Dwojak"
    • "Cztery strony świata"
    • "Numerowanka"
    • "Murarz piłkarski"
U-10: GRA 1X1

Podczas wprowadzanych przez nas gier "1 na 1" realizujemy założenia dotyczące nauczania taktyki indywidualnej. Kształtowanie zdolności do działań indywidualnych otwiera drogę do łatwiejszego osiągnięcia wysokiego poziomu w działaniach grupowych i zespołowych. Do 10. roku życia kładziemy nacisk na zachowania zawodników w grze: "frontalnie do siebie" - blisko / "frontalnie do siebie" - daleko / tyłem do obrońcy. Proporcja nauczanych przez nas elementów ofensywnych jest zdecydowanie większa od elementów defensywnych. Przykładowe środki treningowe jakie stosujemy to: gra 1x1 na dwie bramki / gra 1x1 na trzy bramki / gra 1x1 na cztery bramki.
  • Gra 1x1 na dwie bramki
  • Gra 1x1 na cztery bramki
  • Gra 1x1 na trzy bramki

U-10: GRA SZKOLNA

Gra szkolna to element treningu, w którym kompleksowo realizowane są cele z zakresu nauki taktyki zespołowej doskonalonych elementów techniczno-taktycznych. Rozwijanie umiejętności gry na różnych pozycjach i w różnych systemach podnosi na wyższy poziom inteligencję boiskową zawodnika. Mając to na uwadze, młodzi zawodnicy rotowani są na różnych pozycjach podczas gry. W taktyce zespołowej następuje progresja z ustawienia od 4x4 do 7x7 mając w zamyśle kształtowanie profilu docelowego, jakim jest gra po jedenastu. Do 10. roku życia najczęściej stosujemy następujące warianty ustawienia:
4x4 1:2:1 / 6x6 1:1:3:1 / 7x7 1:2:3:1 / 7x7 1:3:2:1
  • 4x4: 1-2-1
  • 6x6: 1-1-3-1
  • 7x7: 1-2-3-1
  • 7x7: 1-3-2-1
U-10: MAŁA GRA

Podczas stosowanych przez nas "Małych gier" realizujemy założenia dotyczące nauczania taktyki grupowej. Rozwijanie zdolności do działań grupowych otwiera drogę do łatwiejszego osiągnięcia wysokiego poziomu w działaniach zespołowych.
Do 10. roku życia kładziemy nacisk na zachowania zawodników w grze:
2 na 2 / 3 na 2 / 3 na 3 / 4 na 4
Proporcja nauczanych elementów ofensywnych jest zdecydowanie większa od defensywnych. Przykładowe środki treningowe jakie stosujemy to: mała gra na cztery bramki ustawione tyłem do siebie / mała gra na cztery bramki ustawione przodem do siebie / mała gra na dwie bramki ustawione przodem do siebie.
  • 2x2 na cztery bramki ustawione tyłem do siebie
  • 3x3 na cztery bramki ustawione przodem i tyłem do siebie
  • 4x4 na cztery bramki ustawione przodem do siebie
  • 2x2 + "Neutralny" na dwie bramki ustawione przodem do siebie
U-10: KONKURSY STAŁYCH FRAGMENTÓW GRY

Na zakończenie treningu organizujemy konkurs stałych fragmentów gry. Młodzi zawodnicy bardzo lubią tę formę współzawodnictwa. Zadaniem piłkarza wykonującego rzut karny lub rzut wolny jest zdobycie bramki po bezpośrednim uderzeniu. Jeśli rywalizacja polega na konkurencji "rzutów rożnych" to jej celem może być bezpośrednie uderzenie lub rozegranie "krótkiego rzutu rożnego".Gdy tematem rywalizacji jest wprowadzenie piłki z autu, to mogą występować tu elementy przyjęcia piłki udem lub nogą oraz prowadzenie i gra 1x1 z bramkarzem albo uderzenie z dystansu. Konkursy SFG mogą przybierać formę rywalizacji indywidualnej lub drużynowej.
  • Rzut karny - "Król strzelców"
  • Rzut wolny - "Kto trafi?"
  • Rzut rożny - Bezpośredni długi "Kto trafi?"
  • Wrzut z autu - Przyjęcie nogą i prowadzenie zakończone grą 1x1




U-10: GRA ZADANIOWA

Gry zadaniowe z jakich korzystamy w naszych treningach zwiększają kreatywność, inteligencję piłkarską oraz poprawiają percepcję i widzenie peryferyjne. Mogą być wykorzystywane do nauki lub doskonalenia elementów techniczno-taktycznych. Realizacja tych założeń możliwa jest dzięki wykorzystaniu przykładowych środków treningowych: gra pomocnicza / gra na "inteligencję" / gra "Na cztery bramki" /
gra w trzech drużynach / gra równoczesna / uzupełniająca gra drużynowa.
  • GRA POMOCNICZA
    • "Dziadek 3x1"
    • "Dziadek Guardioli - I"
    • "Dziadek w dwójkach"
    • Siatkonoga 2x2
  • UZUPEŁNIAJĄCE GRY DRUŻYNOWE
    • "Dwa ognie"
    • Piłka ręczna
  • NA CZTERY BRAMKI
    • 4x4
  • GRY I ZABAWY RÓWNOCZESNE
    • GRA-GRA "Dziadek i dziadek"
    • GRA-ZABAWA "Dziadek i berek"
  • GRA NA "INTELIGENCJĘ"
    • Z łapaniem za ręce po bramce
    • Na 6 bramek
    • Dużą piłką
  • GRA W TRZECH DRUŻYNACH
    • Gra brazylijska

U-10: ĆW. TECHNICZNO – TAKTYCZNE

W naszych treningach ćwiczenia techniczno-taktyczne w kompleksowy sposób łączą nauczane umiejętności techniczne z rozwiązaniami taktycznymi realizowanymi
w piłce nożnej. Do minimum ograniczamy wyizolowaną formę ścisłą przy nauczaniu techniki specjalnej. Uważamy, iż efektywniejszy sposób stanowi forma fragmentów gry. Staramy się, aby każde takie ćwiczenie kończyło się uderzeniem do bramki.
Nauka elementów technicznych prowadzona jest w mikrocyklu dwutygodniowym
i obejmuje: 1. Podania / 2. Przyjęcia / 3. Prowadzenia / 4. Zwody / 5. Uderzenia.
  • Podania
  • Przyjęcia
  • Prowadzenia
  • Zwody
  • Uderzenia


U-10: KOORDYNACJA

Kształtowanie zdolności koordynacyjnych traktujemy głównie jako bazę do rozwijania elementów techniki piłkarskiej oraz poprawiania ogólnej sprawności fizycznej. Uwzględniając zalecenia dotyczące najlepszych przedziałów wiekowych w kształtowaniu poszczególnych koordynacyjnych zdolności motorycznych, główny nacisk kładziemy na: szybkość reakcji / orientację przestrzenną / różnicowanie ruchów. Przykładowe środki treningowe jakie stosujemy to:
ćwiczenia na skakankach / ćwiczenia bramkarskie oswajające z piłką / ćwiczenia gimnastyczne / ćwiczenia sekwencji podań piłki i ruchu w czwórkach / ćwiczenia
z mocowaniem / ćwiczenia techniki biegu / wyścigi rzędów.
  • ĆWICZENIA NA SKAKANKACH
    • "Lajkonik"
    • "Na jednej nodze"
    • "Obunóż"
    • 2 razy lewa noga , 2 razy prawa noga
    • "Lajkonik tyłem"
  • ĆWICZENIA GIMNASTYCZNE
    • Przewroty
    • Taczki w dwójkach
    • Przenoszenia w trójkach
    • Na drabince koordynacyjnej
  • ĆWICZENIA TECHNIKI BIEGU NA DRABINCE KOORDYNACYJNEJ
    • skip: pojedynczy, podwójny, potrójny, dwa-jeden, trzy-jeden, bokiem, bokiem dwa-jeden,
    • skoki: obunóż, jednonóż
    • "piłkarski"
    • "prawa lewa"
    • "szeroko-wąsko"/ "szeroko-wąsko z odrzutem nogi do tyłu"
    • scyzoryk pojedynczy/podwójny
  • ĆWICZENIA BRAMKARSKIE OSWAJAJĄCE Z PIŁKĄ
    • Podrzuty z klaskaniem
    • Podrzut z ćwiczeniami gimnastycznymi
    • Krążenia
    • Podrzuty w skłonie
  • ĆWICZENIA SEKWENCJI PODAŃ PIŁKI I RUCHU W CZWÓRKACH
    • Po kwadracie
    • W trójkącie
  • ĆWICZENIA Z MOCOWANIEM
    • Przepychanie plecami
    • Przepychanie bokiem
    • Przeciąganie bokiem
    • Przeciąganie przodem
  • "WYŚCIGI W RZĘDACH"
    • Z ćw. gimnastycznym: 360°
    • "Zbieranie ziemniaków"
    • "Przejście tunelem"
    • Skakanie na "kangurkach"

"Varsovia Football System" to autorska koncepcja szkolenia piłkarskiego dzieci w UKS Varsovia. Nasz system szkolenia uwzględniona podstawowe kwestie związane z rozwojem fizycznym i umysłowym młodych zawodników. Jednym z najistotniejszych elementów szkolenia jest trening. Budowa jednostki treningowej według "Varsovia Football System U-13" wygląda następująco:

1 Zabawa ożywiająca
2 Koordynacja
3 Ćwiczenia oswajające z piłką
4 Gra 1x1
5 Gra zadaniowa
6 Ćwiczenia techniczno–taktyczne
7 Mała gra
8 Gra szkolna
9 Konkursy stałych fragmentów gry

W naszym filmie przedstawiamy wybrane środki jakie stosujemy na treningach z dziećmi do 13 roku życia.

Adam Kucharczyk - trener koordynator UKS Varsovia


U-13: ZABAWA OŻYWIAJĄCA

Na początku treningu stosujemy zabawy ożywiające z piłką. Zabawy ruchowe zwiększają kreatywność. Mogą także służyć nauce i doskonaleniu elementów technicznych takich jak: prowadzenia, zwody, podania oraz przyjęcia. Uczestnicy zabawy sami regulują stopień swojego zaangażowania.
  • ZABAWA BIEŻNA BEZ PIŁKI
    • Berek "Czwarty dzieli"
    • Berek "Z kozłowaniem"
    • Berek "Ze zwodem"
    • Berek "Piłka chroni"

U-13: ĆWICZENIA OSWAJAJĄCE Z PIŁKĄ

Głównym założeniem ćwiczeń oswajających jest jak najczęstszy kontakt zawodnika
z piłką. Pomaga to w osiągnięciu wyższego poziomu jeśli chodzi o technikę m.in. przyjęć i dryblingu. Gdy piłka "nie ucieka" i "klei się do nogi" stanowi to bardzo ważny atut w rywalizacji z przeciwnikami podczas meczu. Ważne jest, aby podczas wykonywania indywidualnych ćwiczeń z piłką, zawodnik używał obu nóg. Przykładowe środki treningowe jakie stosujemy to: PSS / ćwiczenia rytmiczne z piłką / wyścigi sztafet z piłką / zabawy bieżne.
  • WYŚCIG SZTAFET
    • Jedna piłka prowadzona, druga trzymana
    • Trzy piłki trzymane
    • Dwie piłki trzymane, trzecia prowadzona
    • Dwie piłki prowadzone, trzecia trzymana
    • Trzy piłki prowadzone
  • PSS
    • Prowadzenia piłki "Gwiazda"
    • Prowadzenia piłki
      po prostokątach
    • Prowadzenia piłki
      po rombach
  • ĆWICZENIA RYTMICZNE Z MUZYKĄ

U-13: GRA SZKOLNA

Gra szkolna to element treningu, w którym kompleksowo realizowane są cele z zakresu nauki taktyki zespołowej oraz doskonalonych elementów techniczno-taktycznych. Rozwijanie umiejętności gry na różnych pozycjach i w różnych systemach podnosi na wyższy poziom inteligencję boiskową zawodnika. Mając to na uwadze, młodzi zawodnicy grają na więcej niż jednej pozycji. W taktyce zespołowej następuje progresja z ustawienia od 7x7 do 9x9 mając w zamyśle kształtowanie profilu docelowego, jakim jest gra po jedenastu. Do 13. roku życia najczęściej stosujemy następujące warianty ustawienia:
7x7 1:2:3:1 / 7x7 1:3:2:1 / 9x9 1:4:3:1
  • 7x7: 1-2-3-1
  • 7x7: 1-3-2-1
  • 9x9: 1-4-3-1


U-13: MAŁA GRA

Podczas stosowanych przez nas "Małych gier" realizujemy założenia dotyczące nauczania i doskonalenia taktyki grupowej. Rozwijanie zdolności do działań grupowych otwiera drogę do łatwiejszego osiągnięcia wysokiego poziomu
w działaniach zespołowych. Do 13. roku życia kładziemy nacisk na zachowania zawodników w grze: 3 na 2 / 3 na 3 / 4 na 4 / 4 na 3. Proporcja nauczanych elementów ofensywnych jest większa od defensywnych. Przykładowe środki treningowe jakie stosujemy to: mała gra na dwie bramki ustawione tyłem do siebie / mała gra na cztery bramki ustawione tyłem do siebie / mała gra na dwie bramki ustawione przodem do siebie / mała gra na cztery bramki ustawione przodem do siebie.
  • Gra 3x3 na cztery bramki ustawione tyłem do siebie
  • Gra 4x4 na dwie bramki ustawione przodem do siebie
  • Gra 3x3 + "Neutralny" na cztery bramki ustawione przodem do siebie

U-13: GRA 1X1

Podczas wprowadzanych przez nas gier "1 na 1" realizujemy założenia dotyczące nauczania i doskonalenia taktyki indywidualnej. Kształtowanie zdolności do działań indywidualnych otwiera drogę do łatwiejszego osiągnięcia wysokiego poziomu
w działaniach grupowych i zespołowych. Do 13. roku życia kładziemy nacisk na zachowania zawodników w grze: "frontalnie do siebie" - blisko / "frontalnie do siebie" - daleko / tyłem do obrońcy / bokiem do obrońcy. Proporcja nauczanych elementów ofensywnych jest większa od elementów defensywnych. Przykładowe środki treningowe jakie stosujemy to: gra 1x1 na dwie bramki ustawione tyłem do siebie / gra 1x1 na trzy bramki / gra 1x1 na trzy bramki ustawione tyłem do siebie / gra 1x1 na cztery bramki.
  • Gra 1x1 na dwie bramki ustawione tyłem do siebie
  • Gra 1x1 na cztery bramki
  • Gra 1x1 na trzy bramki
  • Gra 1x1 na trzy bramki ustawione tyłem do siebie

U-13: ĆW. TECHNICZNO – TAKTYCZNE

W naszych treningach ćwiczenia techniczno-taktyczne w kompleksowy sposób łączą doskonalone umiejętności techniczne z rozwiązaniami taktycznymi realizowanymi
w piłce nożnej. Do minimum ograniczamy wyizolowaną formę ścisłą doskonalenia techniki specjalnej. Uważamy, iż efektywniejszy sposób stanowi forma fragmentów gry. Staramy się, aby każde takie ćwiczenie kończyło się uderzeniem do bramki.
Nauka elementów technicznych prowadzona jest w mikrocyklu dwutygodniowym
i obejmuje: 1. Podania / Przyjęcia / 2. Prowadzenia / Zwody / 3. Uderzenia.
  • Podania / Przyjęcia
  • Prowadzenia / Zwody
  • Uderzenia


U-13: KOORDYNACJA

Kształtowanie zdolności koordynacyjnych traktujemy głównie jako bazę do rozwijania elementów techniki piłkarskiej oraz poprawiania ogólnej sprawności fizycznej. Uwzględniając zalecenia dotyczące najlepszych przedziałów wiekowych w kształtowaniu poszczególnych koordynacyjnych zdolności motorycznych, główny nacisk kładziemy na: orientację przestrzenną / różnicowanie ruchów / rytmizację ruchów.
Przykładowe środki treningowe jakie stosujemy to: / ćwiczenia rytmiczne z muzyką / ćwiczenia techniki specjalnej bramkarza / ćwiczenia gimnastyczno-akrobatyczne / ćwiczenia sekwencji podań piłki i ruchu w szóstkach / ćwiczenia równowagi / ćwiczenia stabilizacyjne / wyścigi sztafet.
  • ĆWICZENIA RYTMICZNE
    • Z klaskaniem
    • Z dwuskokiem
  • ĆWICZENIA RYTMICZNE Z MUZYKĄ
  • ĆWICZENIA TECHNIKI SPECJALNEJ BRAMKARZA
    • Ćwiczenie "bramkarskie" w siadzie
    • "Kołyska boczna"
    • "Nakładka"
    • Chwyt bez upadku
    • Chwyt z upadkiem
  • ĆWICZENIA AKROBATYCZNO GIMNASTYCZNE
    • Skok "tygrysi"
    • Piramidy
    • Przenoszenia w trójkach
    • Ćwiczenia przygotowawcze do uderzeń sytuacyjnych
  • ĆWICZENIA STABILIZACYJNE
    • Podpory na przedramionach:
      • przodem
      • bokiem
      • tyłem
    • Podpory
    • Waga
    • Na piłkach
    • Na jeżykach
  • "WYŚCIGI SZTAFET"
    • Przenoszenie przyborów
    • Na szczudłach
    • Z ćw. gimnastycznym: przewrót w przód,
  • ĆWICZENIA TECHNIKI BIEGU
    • Na "kratownicy"
    • Na kółkach hula-hop
    • Na niskich płotkach

U-13: GRA ZADANIOWA

Gry zadaniowe z jakich korzystamy w naszych treningach zwiększają kreatywność, inteligencję piłkarską oraz poprawiają percepcję i widzenie peryferyjne.
Mogą być wykorzystywane do doskonalenia elementów techniczno-taktycznych.
Realizacja tych założeń możliwa jest dzięki wykorzystaniu przykładowych środków treningowych: / gra pomocnicza / gra na "inteligencję" / gra "Na cztery bramki" /
gra w trzech drużynach / gra równoczesna / uzupełniająca gra drużynowa.
  • GRA POMOCNICZA
    • "Dziadek z uderzeniem do bramki"
    • "Dziadek Guardioli - II"
    • "Dziadek na dwie piłki"
    • Siatkonoga 3x3
  • UZUPEŁNIAJĄCE GRY DRUŻYNOWE
    • Rugby
    • Koszykówka
  • NA CZTERY BRAMKI
    • 4x4
  • GRY I ZABAWY RÓWNOCZESNE
    • GRA-ZABAWA "Dziadek i Berek"
    • GRA-GRA "Gra i gra na odwrócone bramki"
  • GRA NA "INTELIGENCJĘ"
    • Na dwie piłki
    • Na cztery kwadraty
    • Piłką do rugby
  • GRA W TRZECH DRUŻYNACH
    • Gra francuska

U-13: KONKURSY STAŁYCH FRAGMENTÓW GRY

Na zakończenie treningu organizujemy konkurs stałych fragmentów gry. Zawodnicy bardzo lubią tę formę współzawodnictwa. Zadaniem piłkarza wykonującego rzut karny lub rzut wolny jest zdobycie bramki po bezpośrednim uderzeniu. Jeśli rywalizacja polega na konkurencji "rzutów rożnych" to jej celem może być rozegranie "krótkiego rzutu rożnego" lub celnego dośrodkowania, aby zakończyć akcję uderzeniem z powietrza. Gdy tematem rywalizacji jest wprowadzenie piłki z autu, to mogą występować tu elementy przyjęcia piłki klatką piersiową lub nogą oraz prowadzenie i gra 1x1 z bramkarzem albo uderzenie z dystansu. Formę organizacyjną konkursu SFG stanowi rywalizacja drużynowa.
  • Rzut karny - "Która drużyna wygra?"
  • Rzut wolny - "Która drużyna wygra?"
  • Rzut rożny - Pośredni długi "Kto trafi?", Krótki zakończony strzałem
  • Wrzut z autu: Przyjęcie udem/ klatką piersiową i prowadzenie zakończone grą 1x1/strzałem


Patronat merytoryczny: Akademia Wychowania Fizycznego
Józefa Piłsudskiego w Warszawie


© 2015 Varsovia Football System   Wszelkie prawa zastrzeżone. Ul. Międzyparkowa 4, 00-208 Warszawa
varsovia@varsovia.waw.pl     www.varsovia.waw.pl     Twórcy